Koningsdag 2015 (archief)

KONINGSDAG 2015 IN GENDRINGEN

Koningsdag in Gendringen staat dit jaar in het teken van ‘Gendringen, zoals het ‘vrogger’ was. De kinderen kunnen molentjes knutselen en oude gevels beschilderen. Bij de Kop van Jut kunnen we er achter komen wie het sterkste kind van Gendringen is. Wij dagen alle kinderen uit de kegels van onze kegelbaan in één keer om te gooien. Kom het in ieder geval proberen! We hebben daarnaast veel leuke spellen in de stijl van ‘vrogger’ klaarstaan. En de echte durfals? Die halen de coolste capriolen uit bij de bungeejump! Op het Gendringse strand spelen ’s morgens teams van de basisschoolgroepen 6 t/m 8 om eeuwige roem in het beachvolleybaltoernooi. Na de middag is het de beurt aan de oudere teams.
In de St. Maartenskerk (Witte Kerk) verzorgt de oudheidkundige vereniging (OVGG) tussen 11.00 en 13.00 uur een indrukwekkende fotopresentatie van hoe Gendringen er vroeger uitzag. Aansluitend kun je kijken naar een film over Gendringen en Gendringenaren in de periode 1950-1966. Echt prachtig om te zien.

We trappen vrijdag 24 april de Oranjeactiviteiten af met de disco voor alle kinderen van groep 3 t/m 8. Twee dagen later volgt een optreden van ’De Dörsvlègels op zondag 26 april voor alle Gendringse senioren in zorgcentrum Maria Magdalena Postel. Diezelfde avond staat de tweede Nacht van Oranje op de agenda. De eerste Nacht van Oranje vorig jaar was oergezellig en een groot succes en we gaan dit jaar niet voor minder. Kom ook naar het spetterende optreden van de band Slamm op het Prins Willem Alexanderplein. De minimumleeftijd is 18 jaar. Traditiegetrouw sluiten we de Oranjeactiviteiten af op zondag 3 mei met de fietstocht voor jong en oud.

Oranjevereniging Gendringen nodigt alle kinderen tot en met groep 5 uit om op Koningsdag mee te doen aan de optocht. De kinderen zien we graag verkleed en hun fietsen, skelters, buggy of bolderkar versierd in de Koningsdagstijl of juist de stijl van ‘vrogger’. We zijn heel benieuwd op welke manier de kinderen en hun ouders deze thema’s invullen. Voor de mooist versierde voertuigjes in stijl van Koningsdag of in het thema van dit jaar hebben we leuke prijzen in petto!
Na de optocht gaan in en rond de Grotestraat voor deze kinderen de kinderspelen van start en mogen de kinderen zich aan allerlei spellen wagen. En als je een gokje waagt in onze loterij, maak je kans op prachtige prijzen!
Aanmeldformulieren worden uitgereikt op de basisscholen, bij de kinderdagverblijven en op peuterspeelzaal Bambino. Ook wanneer jouw (klein-)kinderen niet meedoen aan de koningsdagactiviteiten, dan kun je altijd nog even komen proeven van de gezellige sfeer.

18.00 – 19.30 uur:        Disco in De Gent voor kinderen van de groepen 3 t/m 5.
20.00 – 21.30 uur:        Disco in De Gent voor kinderen van de groepen 6 t/m 8.
De entree voor de disco is € 2,- en de kinderen kunnen onbeperkt ranja drinken en krijgen iets lekkers. De muziek wordt verzorgd door DJ Raymond Bouwman. NB: aanmelden voor de disco is niet nodig.

Zondag 26 april
18.30 – 19.30 uur:   Optreden van de Dörsvlègels in zorgcentrum Maria Magdalena Postel voor alle Gendringse senioren.

21.00 uur:         Nacht van Oranje op het Willem Alexanderplein.
Feestband SLAMM maakt er gegarandeerd een groot feest van!

Maandag 27 april
9.00 – 11.30 uur: Beachvolleybaltoernooi bij Café De Waggel in de Grotestraat voor de leerlingen van groep 6-7-8
9.15 uur: Verzamelen voor de optocht met versierde voertuigjes op Het Kerkplein
9.30 uur: Vertrek van de optocht onder begeleiding van harmonie GOV.
Tijdens de optocht hijsen we bij Maria Magdalena Postel de vlag.
10.00 uur: Aankomst de Bringenborg waar de kinderen hun voertuigen stallen.
10.00 uur: Start kinderspelen in de Grotestraat.
10.30 – 13.30 uur: Optredens van de Dörsvlègels in de Grotestraat
11.00 – 13.00 uur: Fotopresentatie over oud-Gendringen door oudheidkundige vereniging OVGG in de St. Maartenskerk. Aansluitend wordt een prachtige film vertoond over Gendringen in de jaren 1950-1966.
± 11.30: Prijsuitreiking van de versierde voertuigjes in de buurt van de bungeejump
12.30 – 17.00 uur: Beachvolleybaltoernooi voor De Waggel voor iedereen die van de
basisschool af is. Meer informatie www.beachvolleybalgendringen.nl

Kom kijken naar de optocht in de stijl van Koningsdag en van ‘vrogger’. De kinderen en ongetwijfeld ook hun vaders en moeders hebben weer veel werk zitten in de prachtig versierde fietsen, tractors, bolderkarren en skelters.

9.30 uur
Vertrek op het Kerkplein richting de Hervormde Kerk
Rechtsaf in de richting van de supermarkt
Rechtsaf IJsselstraat
Linksaf Oosterstraat
Rechtsaf Weegbree
Linksaf Veenbes
Rechtsaf Bloemersweide
Bloemersweide gaat over in de IJsselstraat
Linksaf IJsselweg
Rechtsaf Pavordskamp, gaat over in Kerkplein
Rondje langs verzorgingshuis MMP
Aankomst Kerkplein. Bij zorgcentrum MMP Vlag hijsen + spelen Wilhelmus.
Linksaf de Ds. Van Dorpstraat in.
Rechtsaf naar de Staringstraat.
Rechtsaf de Bringenborg in: hier worden de versierde voertuigen gestald.

Zondag 3 mei
11.00 – 13.00 uur: Fietstocht in het teken van hoe Gendringen en omgeving ‘vrogger’ was.
Vertrek tussen 11.00 en 13.00 uur vanaf Paardencentrum Diekshuus. Er zijn routes beschikbaar van ca. 15 en 25 km, dus jong en oud kan deelnemen. Kinderen doen gratis mee. Volwassenen betalen € 2,50 p.p.
Houd ook onze Facebookpagina  in de gaten voor het laatste nieuws.